RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn okt 20, 2019 4:46 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn feb 24, 2013 1:41 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 01, 2007 9:21 pm
Indlæg: 10
Geografisk sted: Vildbjerg
Hej med jer
Jeg har kørt Nitro-biler i en årrække.
Nu er mine børn ved at nå en alder, hvor de fanger interesse for lidt RC -derfor har jeg købt en elektrisk traxxas Bandit til os at lege med.
Den har en fin 50% motorkraft træningsmode, som jeg håber børnene kan få stor glæde af.

Jeg har læst lidt op på, hvordan man helst laver "break-in" på en børstemotor, som Titan 12T 550 motoren.
Men ofte nævnes, at man bør rengøre motorerne med elektrisk motor-rens.

Mit spørgsmål er: Hvad bruger man i lille Danmark til at rengøre el-motorerne med?
Er almindelig kontakt-spray som i elektronikverdenen et godt bud?

Andre fif i forhold til elektriske motorer er velkommen :-)

Mvh
Jens Christian Nørtoft


Top
 Profil  
 
Indlæg: man feb 25, 2013 2:22 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
Hvis ikke motoren er tilkørt fra fabrikken skal den køres til ved lav volt (ca. 2v) i omkring 10 minutter, derefter skulle den være klar til brug.

Det er længe siden jeg har kørt med kulmotorer, men til konkurrence brugte vi decideret motorspray, men hvilken som helst elektronikrens er fin at bruge. Kontaktrens der iblandt.
Kulmotorer kan køre længe uden vedligholdelse hvis ikke poweren er alt for høj og ISÆR hvis ikke der kommer skidt ind i åbningerne.

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
Indlæg: man feb 25, 2013 3:45 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 01, 2007 9:21 pm
Indlæg: 10
Geografisk sted: Vildbjerg
Hej Jan -tak for hurtig svar. Det var også min vurdering, at kontaktspray vil være fint.

Mvh
Jens Christian


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 05, 2013 12:04 pm 
Nybegynder
Nybegynder

Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 9:04 pm
Indlæg: 40
Geografisk sted: Færøerne
Der er mogen der bputter den i vand for at køre den til


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 05, 2013 4:38 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
Det er en oldgammel og unødvendig teknik i den moderne verden. Den teknik blev brugt til gamle Mabuchi motorer. Desuden, tilkører man i vand ødelægger man lejerne.

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 05, 2013 7:16 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 01, 2007 9:21 pm
Indlæg: 10
Geografisk sted: Vildbjerg
Hej Jan
Hvad ville du gøre, ved en ny børste-motor i dag?

På forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 05, 2013 8:55 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
Bruge samme metode som jeg beskrev i mit indlæg ovenover. Dog vil jeg bruge 20 minutter på samme antal volt på konkurrence-motorer da deres kul som regel er lidt hårdere end RTR motorer og derfor er lidt længere om at sætte sig korrekt på kommutatoren (kobberdelen på rotoren). Hvis det er muligt at se ind i motoren der hvor kullene rammer kommutatoren, så kan man bruge den her generelle regel; når det ikke gnister mere er motoren tilkørt.

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs mar 05, 2013 10:59 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 01, 2007 9:21 pm
Indlæg: 10
Geografisk sted: Vildbjerg
Tak for hjælpen -jeg er helt grøn på elektriske biler. Har altid kørt Nitro :-)

Mvh
Jens Christian


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team