RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tors jul 02, 2020 9:51 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Der har skrevet meget frem og tilbage på dette forum. Der har været mange spørgsmål og der har ikke mindst, været mange forskellige meninger, om hvordan en motor skal stilles ind. Jeg har før skrevet en guide omkring tilkørsel af motoren. Nu er det måske på tide, at skrive lidt om, hvordan man får motoren indstillet optimalt. Jeg går primært i detaljer omkring bundskruen, da det nok er den folk er mest "på-herrens-mark" med. Dernæst bliver der forklaret en smule om topskruen og så lidt om de forskellige vejrtyper og hvorfor de kræver en extra justering.

Denne guide kan bruges til alle slags motorer, da de alle bliver fodret af en karburator og derfor er grundlaget for tuning den samme.

1. Start med at varme motoren op. Dette gøres bedst ved at give lidt gas op til omkring 50-60% ved jævne mellemrum. Alt efter motorstørrelse, type og ikke mindst den justering den i forvejen har, kan det tage alt fra 30-60 sekunder.

2. Bring motoren i tomgang. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så justér tomgangsskruen (med uret) indtil den har en stabil tomgang.

3. Efter den har stået i tomgang i ca. 10 sekunder, klemmer du med tommel og pegefinger på brændstofslangen. Det er så nu den vigtige observation kommer.

3.1 Omdrejningerne ændrer sig ikke og den dør bare med det samme - Bundskruen er justeret til en alt for mager blanding. Giv den en kvart omgang ud (mod uret).

3.2 Omdrejningerne stiger ret meget og der går over 5 sekunder før den dør - Bundskruen er justeret til en alt for fed blanding. Giv den en kvart omgang ind (med uret).

3.3 Omdrejningerne stiger kun lidt og den dør ret hurtigt. Bundskruen er justeret korrekt.

Hvis man landede på 3.1 el. 3.2, så følges retningslinjerne endnu en gang, indtil den har den perfekte blanding på bundskruen. Tomgangen kan også have ændret sig, hvis du foretager store ændringer på bundskruen. En fingerregel siger at når bundskruen skrues ud, så skrues tomgangsskruen ind. Derfor kan det være muligt at du, efter endt justering af bundskruen, lige skal finpudse tomgangsskruen. Men gør det endelig ikke, mens du justerer bundskruen. Hvis din motor ikke kræver de helt store justeringer (en kvart omgang er for meget - så jeg lander mellem 3.1 og 3.2 konstant), så justér mindre hver gang.

Topskruen (highspeed needle) skal justeres så motoren aldrig kommer over 135-140 grader. Mager blanding = høj temperatur, Fed blanding = mindre høj temperatur. Den optimale temperatur er meget forskellig fra producent til producent, men jeg vil anbefale at den ligger mellem 110 og 130 grader. Der er egentlig ingen rigtig guide til at justere topskruen, så kør med bilen, som du vil bruge den, aflæs temperaturen (helst med en infrarød måer) og justér derefter. Høj temperatur afhjælpes ved at skrue skruen ud (mod uret) og en lav temperatur afhjælpes ved at skrue skruen ind (med uret).

De forskellige vejrtyper og "efter justéring" pga. dette.

Fugtigt vejr betyder at luften indeholder en større mængde af vandmolekyler. Disse bliver, modsat hvad de fleste tror, suget med ind i forbrændingskammeret. Det betyder et fald af iltmolekyler og derfor bør blandingen justeres lidt til den mager side.

Tørt vejr er så omvendt og derfor farligt, hvis man går direkte fra en meget fugtig dag, til sahara omgivelser. Her skal du fede motoren til, så de mange iltmolekyler, der nu er til stede, også bliver brugt fornuftigt, nemlig ved at tilsætte mere brændstof til forbrændingen.

Høje og lave temperaturer har også meget at sige, omkring justering af karburatoren. Mange tror, desværre, at når det er varmt, så skal den fedes til, for at sænke temperaturen og når det er koldt, så kan man sagten mager den til, for at hæve temperaturen. Dette er noget sludder og lad mig forklare hvorfor.
Kold vejr indeholder flere iltmolekyler i et givent rum end varmt vejr. Når der er flere iltmolekyler skal motoren have mere brændstof for ikke at være alt for mager. Så derfor husk - varmt vejr = mager indstilling og koldt vejr = fed indstilling.

Håber dette spreder lidt positivt lys over de frustrende eftermiddage på vejene rundt i Danmark :)

TM G4 Evo 1:10 - Losi Mini-T LiPo Powered
Toro 300 Brushless Powered Wing
Yamaha R46 :):) - Nu på 2 hjul..uha det er farligt ;)

Senest rettet af WhiteDog fre sep 22, 2006 6:39 pm, rettet i alt 2 gange.

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

Geografisk sted: Kølkær
Meget fin guide, den med bundskruen skal afprøves!

Mht. topskruen, så bruger jeg en Smart-Temp, og denne er testet mod 4 andre termometre op mod 200grader og den afviger max 5 grader fra de andre termometre, så jeg tror den er ok præcis.
En dag jeg kørte med gutterne, lod jeg GobliN måle med sin IR måler, og den lå 20-30 grader under min Smart-Temp, så jeg er lidt bekymret ved at stole på et IR termometer...

Jeg oplevede også for nyligt at min motor slet ikke havde topfart, så jeg tjekkede topskruen, og den havde sørme skruet sig selv udad!
Så et råd kunne være at notere sine skruers placering efter endt indstilling, evt. ved at tage billeder eller måle med et skydelære, da man ikke umiddelbart kan se om den nu har skruet sig lige nøgagtig en halv omgang ind eller ud...
Og hvis skruerne har tendens til at flytte sig, kan noget unitape på gevindet afhjælpe problemet.

Sprængfyldt af knaldgode idéer...
http://www.futterama.dk
CEN Matrix buggy med GO .21 Pro

Titel:
Mesterkører
Mesterkører

Geografisk sted: Næstved
skal da HELT klart prøve det med bundskruen..

Titel:
Juniorkører
Juniorkører
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
1000 Tak! :D

Må nok tilstå at jeg ikke er dus med min, det er sgu et bøvl at få den til at køre ordentligt i længere tid af gangen - så jeg vil fluks afprøve din guide i eftermiddag!

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Futterama skrev:
En dag jeg kørte med gutterne, lod jeg GobliN måle med sin IR måler, og den lå 20-30 grader under min Smart-Temp, så jeg er lidt bekymret ved at stole på et IR termometer...
De fleste fejlmålinger med et IR termometer er brugeren fejl. Man skal huske at de ikke har det alt for godt, med at måle på blanke overflader og væsker. Derfor bør man altid, som jeg også har skrevet mange gange, måle adskillige steder, for at få en idé om hvor varm motoren egentlig er. En alt for varm motor behøver dog ikke at blive skudt, her kan man tydeligt høre at der er noget galt.

TM G4 Evo 1:10 - Losi Mini-T LiPo Powered
Toro 300 Brushless Powered Wing
Yamaha R46 :):) - Nu på 2 hjul..uha det er farligt ;)

Titel:
Seniorkører
Seniorkører

Skal man først indstille HSN eller LSP?

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

julle.p skrev:
Skal man først indstille HSN eller LSP?

Bundskruen = Low Speed Needle = LSN.

Topskruen = High Speed Needle = HSN.

Tomgangsskruen er ikke det samme som bundskruen (som nogle måske kunne komme til at tro). Tomgangsskruen er den lille skrue der bestemmer hvor meget karburatoren kan lukkes når man slipper gassen på senderen eller bremser.

Hvis man som jeg gerne vil have at gasservoen ikke står og arbejder når motoren står i tomgang, så bør man også justere servoens nul-position når man har justeret på tomgangsskruen. Det duer ikke at tomgangsskruen f.eks. bestemmer at karburatoren kun kan lukkes til 1mm hvis servoens nul-position holder karburatoren 1,5mm åben.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er her en tegning af hvilke skruer der er hvad-for-nogen:

Billede

Tegningen er fra manualen til min motor. Jeg ved ikke hvad spray nozzle er for en fidus, det er der måske nogle af jer mere erfarne der kan fortælle mig om?

Titel:
Seniorkører
Seniorkører

Men indstiller i først LSN før i piller ved HSN eller omvendt?

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

julle.p skrev:
Men indstiller i først LSN før i piller ved HSN eller omvendt?

Prøv lige at læse vejledningen igen, så får du svaret med det samme.

Titel:
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg
HSN først

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

Det lede instrument skrev:
HSN først

Jeg ville så mene det er LSN først, da det er den Whitedog nævner først :wink:

Titel:
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder, Østjylland
Jeg vil så være enig med instrumentet. HSN sidder først for, så den kommer til at påvirke resultatet af LSN indstillingen. Så man bliver nød til at indstille LSN igen. Det syntes jeg ikke er hensigtsmæssigt.

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

NeoBart skrev:
Jeg vil så være enig med instrumentet. HSN sidder først for, så den kommer til at påvirke resultatet af LSN indstillingen. Så man bliver nød til at indstille LSN igen. Det syntes jeg ikke er hensigtsmæssigt.

Det kan du have fuldstændig ret i. Whitedog burde måske lige have dette med i guiden.

Titel:
Seniorkører
Seniorkører

Det var nemlig det jeg også studsede over. Så vil jeg nemlig fortsætte med at indstille HSN først :-)

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

Så har jeg været ved at justere bundskruen efter guiden, og ville lige dele mit resultat med jer i form af en video der viser hvordan motoren går ud når man klemmer på slangen.

Hvis WhiteDog (som jo er eksperten :D ) ikke mener min motor gør det helt rigtige, må han jo lige kommentere det :wink:

Video (6MB): Tomgangsindstilling

Titel:
Seniorkører
Seniorkører
Brugeravatar

Geografisk sted: Klarup, Denmark
har indstillingen givet dig nogen performancemæssige forbedringer futterama?

Titel:
RC freak Supporter
RC freak Supporter

NZC skrev:
har indstillingen givet dig nogen performancemæssige forbedringer futterama?

Tja, nej jeg tror ikke man kan kalde det performance. Men den er klippestabil i tomgang, selv når bilen ligger med bunden i vejret, også i lang tid.

Jeg kan ikke rigtigt mærke om den accelererer bedre.

Titel:
Nybegynder
Nybegynder

Så har jeg fået indstillet min kammerats bil efter den model her, kanon ;) Nu kører den faktisk ret godt i forhold til før.

Men, vi har et problem med at den nogen gange ikk rigtig vil starte, vi har primet den og prøvet diverse, den drukner ikke eller noget. Men den skal alligevel have ca 20 ryk inden der sker noget, når den er kølet ned.

Nogen ide til indstillingen? Er det topskruen vi ska have fat i ?

Titel:
Grønskolling
Grønskolling

Det der med med trækstarter bliver i hurtigt trætte af :( , der opstår altid problemer med knækkede snore, dårligt envejsleje mm. :x Køb i stedet en anordning til udskifning af træstarteren hvor du kan starte med et "håndtag". Men endnu bedre en stratboks. Startboks det virker bare når man har ellers har indstillet det hele til bilen :lol: Med en start boks oplever man ikke at f.eks. "kødbenet" på "håndtaget" knækker.
Startboks eller "håndtag" sørger for nem start af enhver motor hvis man ellers ikke har fået indstillet motoren totalt forkert. Sørg også for at prime motoren, evt. ved at puste kort i trykslangen indtil nitroen er løbet frem til karb., eller ved at holde for udstødningen imens den kører på startboksen.
HVis i ikke har en startboks eller et "håndtag" så sørg for at købe en af god kvalitet der kan trække selv den "slemmeste" nitro-motor rundt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]