RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er tors sep 09, 2010 2:08 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Motor justering kontra udendørs temperatur
Grønskolling
Grønskolling

Måske et dumt spørgsmål, men jeg er ikke helt med på hvad det er min motor gør lige nu??
Jeg kørte med en kun lige tilkørt motor til JC fortræning, og jeg kørte fire-fem liter igennem til fortræningen, den kørte fint hele dagen måske en anelse fed 90-100 grader.
Nu har jeg haft bilen skilt ad og rengjort og så monteret motoren igen og ville bare lige prøve starte den her til aften, nu går den pludselig vildt mager, og kan slet ikke tage gassen. Den går stadig stabil tomgang men jeg tror også den gik meget fed på bunden i bramming
Jeg har ikke rørt ved justeringen, det er selvfølgelig svært at sige men tror i det kan det være de 25 graders temperatur forskel fra 0 i bramming til +25 i min garage, eller er det fordi det er tid til at give motoren flydende pakning?

Bjørn

Titel:
Juniorkører
Juniorkører

Geografisk sted: Hjørring
Det lyder sgu mystisk. Når man går fra kold til varm temperatur med samme nåleindstilling burde den skulle magres. Hvad baserer du på at den kører magert? (når den ikke kan tage gassen kan jo også være for fed, og når den har været fed ved 0 grader er den måske blevet alt for fed ved 25?).

Anyway - er det ikke bare prøve +/- 0,25 på HS hurtigt mens den står i startbox til du groft har skudt dig ind på noget hvor den kan tage gassen og så ellers begynde at finjustere (og holde øje med temp).

/T

Titel:
Grønskolling
Grønskolling

Det lyder jo ikke ens om den går for fed eller mager og den går helt klart for mager.
Jo det kunne man godt men jeg gider ikke til at justere på den hvis det bare er temperaturen, da jeg ikke tror, det bliver meget varmere i weekenden når JC1 skal køres, og hvis ikke det er temp må der være noget galt, ikke bare justering.

Titel:
Juniorkører
Juniorkører

Geografisk sted: Hjørring
Ja, sandt nok. Som sagt skal effekten af uændret nåleindstilling, men ved højere temperature være at den går federe (teoretisk ihvertfald). Så et eller andet er der nok desværre galt (kan det tænkes det bare er skidt i nålespidsen eller noget?). Du må hellere tage en reserve motor med i kufferten under alle omstændigheder - just in case.

Måske der er andre bud?

/T

Titel:
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: //Danmark/Karup
Prøv at starte den udenfor, hvor det ikke er 25 grader... 8)

Ellers har jeg ikke lige nogen ide til hvad det kan være...

Ses på lørdag...

Losi - 8IGHT-T 2.0 - DX3R
Team Orion CRF .28 WASP & .21 US SPEC
Team Orion VDS-1409 & Byron 25% Nitro

Titel:
Grønskolling
Grønskolling

Jep Go ide det jesper, det havde jeg også tænkt på, men naboerne er bare ikke så vilde med nitromotor kl 22 om aftenen 8) jeg prøver imorgen :D

Titel:
Mesterkører
Mesterkører

Du skriver du har haft det skilt af, tjek slangerne osv for revner utætheder, udstødningspakningerne osv..

Losi 8ight 2.0T
Futaba
Orion Motor

Titel:
Mesterkører
Mesterkører
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
I tvivl om den kører for magert? Skru HSN mindst ½ omgang UD, og start motoren. Vil motoren derefter ikke suge brændstof over til karburatoren, når du turner motoren på startkassen, er LSN for mager. Skru den en ½ omgang ud og prøv igen. Så skal den sgu køre og køre meget fedt. Så kan du stille og roligt magre HSN til den står rigtigt, og derefter LSN.

Ellers gør vi det lørdag morgen, hvis det er din truggy-motor som driller :D

Det er altid god stil at pakke karburatoren og bagdækslet med flydende silikone, som kan tåle varme og brændstof. Så skal du ikke tænke på, at det kan være fejlen.

Bjarne Petersson
XRAY 808/Novarossi/Byron/Savöx
NOSRAM:rs21rr/LiFePo/dæk/3000 mAh AA batterier

Titel:
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder, Østjylland
Det kan også være fordi motoren er lige omkring afslutning af tilkørsel. Lige der ændrer instillingen sig ret så meget når foringen ikke er så stram længere.

Titel:
Mesterkører
Mesterkører
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeps. Så plejer den dog at køre mere fedt.

Bjarne Petersson
XRAY 808/Novarossi/Byron/Savöx
NOSRAM:rs21rr/LiFePo/dæk/3000 mAh AA batterier

Titel:
Danmarksmester

Geografisk sted: Skibby
Hey,

Nummer 1: hvor meget har du ialt kørt igennem motoren? Og hvad er det for en motor?

Nummer 2: Du bliver nødt til at holde bedre styr på din motor, mht. temperatur, specielt når den er så ny.

Nummer 3: I min optik er der ingen tvivl om at du også har kørt den for mager i braming. Det var meget svært at høre sin motor på den bagerste langside, hvor bilerne skulle have topfart. Fordi at køre en motor op på 100 grader, når det er frost grader, er lige voldsomt nok. Min motor blev ikke over 80 grader...

Plus at når det er så koldt i vejret, som det var i bramming, køler motoren meget hurtigt ned. Dvs fra du beslutter dig til at køre i pit, og til der bliver taget en temperatur, kan den meget vel have faldet 20 grader.

Jeg kørte motor til i går, og den gik fra 100 grader til 30 grader på under 30 sekunder...

SH

Electronics HITEC
Team LOSI TIRES
NITROTANE Fuel
BITTYDESIGN.net

Titel:
Grønskolling
Grønskolling

Tusind Tak for alle jeres input.
Problemet er løst. Den var begyndt at tage falsk luft omkring karburatoren, lidt flydende pakning løste problemet.
Nu er den ligeglad om den er inde i 25 grader eller ude i 0 grader.
Lige lidt opsumering.

Det er en RB Rally, den har ialt kørt 8-9 liter brændstof.
Det med temperatur er vist meget et temperaments spørgsmål, fordi der er også mange der mener at for kold er lige så slem som for varm. Jeg er ny i denne branche, så jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert men set ud fra en normal bil motor, så skal den da helst være driftsvarm, altså lige varm uanset om der er minus 15 grader eller plus 30.

De 90 til 100 grader som min motor var i bramming var målt for enden af langsiden, og lige før målstregen, så den var ikke faldet mange grader inden måling
Jeg ville gerne have kørt den lidt koldere men bare lidt ud på toppen så ville den 4takte på langsiden, måske dårlig justering?

Bjørn

Titel:
Mesterkører
Mesterkører

Nej hvis den 4 takter lige så snart du feder den lidt, så skal den ikke køre feder og dine 100 grader er fine.. Hvis altså din bund også står korrekt..

Losi 8ight 2.0T
Futaba
Orion Motor

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]