RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn aug 19, 2018 10:03 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 02, 2012 9:31 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

Efter en rigtig god dag på Skanderborg banen, har jeg fundet frem til et setup, som for mit vedkommende er "let" at køre med. Det vil jeg vældig gerne dele med andre, som har denne fremragende bil :wink:

Billede

Her er lidt forklaringer på de forskellige ting jeg har foretaget for bilen passer godt til en US style bane som Skanderborg er:

12º caster (i stedet for standard 10º) for at få mindre indstyring til sving (off-power) og mere styring ud af sving (on-power). En 2011'er har som standard meget indstyring, som for mange kan være svært at håndtere. På Skanderborg banen kan man med fordel have meget on-power styring, så man har god kontrol over bilen i 30º svinget midt i banen og i svinget op til langsiden.

Front diff:
Standard 5000 olie gør bilen for overstyrende ind i sving. 7000 giver mindre indstyring og mere styring ud af sving i stil med højere caster vinkel. Passer perfekt til min kørestil (som jo er MEGET individuel fra kører til kører :shock: ).

Støddæmper olie:
Standard 400 bag gør bagvognen slasket og urolig, når det ikke er eskimo koldt. Samtidig pakker dæmperne ikke ordentligt ved landinger, så bilen kan blive slået ud af kurs. 600 var passende denne eftermiddag (ca. 16º i skyggen). Omvendt blev olien for tyk, da jeg kørte de sidste par tankninger ved 20 tiden, hvor det var blevet betydeligt koldere. Dermed mistede bagvognen MEGET greb. En tommelfinger regel jeg har lært af Peter Harder, er ca. 100 lavere viskositet ved 10º lavere udendørs temperatur og visa versa.
Min front var faktisk lidt blød, så 50 - 100 tykkere olie i front dæmperne vil nok have været passende om eftermiddagen.

Fjedre:
For at opnå bløde landinger efter de store hop, foretrækker jeg blå eller violette front fjedre for og bag. De kortere frontfjedre bag, giver en relativ blød affjedring rundt på banen, men har den store fordel på hop, at de bliver hårde ved landinger, så man mindsker risikoen for at bagvognen klasker i bund.

Støddæmper position:
Jeg har sat frontdæmpere i nederste række på tårnet, for at opnå mest mulig droop. Dette gør bilen bedre på hop. Samtidig forskydes vægten over til bagvognen under acceleration, som giver mere greb bag.

Krænger:
Jeg kører med standard krængere for og bag. Eneste ændring i forhold til basis opsætningen, er bagkrænger i hul 1. Dermed bliver bagkrængeren blødere, som giver mere greb i bagvognen.

Roll center / sporvidde:
Efter jeg øgede droop'et for, skulle hulbredden for mindskes, for at opnå korrekt indgreb mellem trækaksel og outdrive (hvad pokker hedder outdrive på dansk????!!! :shock: :D )

Frihøjde:
Jeg kører med skid plate bag, for at beskytte bundpladen. Uden skid plate kan man sænke frihøjden med 1-2 mm. På min hjemmebane i Frederikshavn (som også er en US style bane) havde jeg på et tidpunkt problemer med næsedyk ved de store hop. Det blev behændigt løst, ved at øge frihøjden bag med 1 mm! Grunden til næse dykkene var, at bagvognen klaskede i bund på opkørslen til hoppet, som dermed fik fronten til at dykke.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Senest rettet af Lille-bror tors maj 03, 2012 8:41 am, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: ons maj 02, 2012 11:00 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: søn apr 03, 2005 9:02 pm
Indlæg: 232
Geografisk sted: søborg "hills"
kæft hvor er du god lillebror,glæder mig til at køre MED dig,istedet for OVER dig :P
(du plejer at stå under tårnet og mekke :wink: )
ses i det jyske...

_________________
TLR GP by : TEAM HOLTE
http://WWW.HOLTE-MODELHOBBY.DK
smrc
TLR EP by : HORIZON
http://WWW.HORIZONHOBBY.CO.UK


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors maj 03, 2012 8:01 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs Warmer.

Tak tak. Ja, det dér opsætnings halløj er begyndt at sive ind. Kan kun opfordre alle til at deltage i løb, hvor man lærer rigtig meget - både køreteknisk ved at se på andre og absolut også mht. opsætning af sin bil.

Skulle ikke undre mig, hvis du kører over mig under løbet. Morten Krogh gjorde det flere gang under træningen i tirsdag, hvor han overhalede mig i luften... At han så også et par gange landede på min bil, er en helt anden ting :wink: . Sjovt var det i hvert fald. Morten kører stærkere end mig, men vi fik nogle herlige kampe, hvor jeg kørte forrest og gjorde alt hvad jeg kunne, for at køre defensivt og lukke af for ham. Dermed havde jeg konstant en Hong Nor en halv meter bag mig, som heroisk forsøgte alle omveje forbi mig :mrgreen:. Det var skisme god træning.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors maj 03, 2012 8:39 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: søn apr 03, 2005 9:02 pm
Indlæg: 232
Geografisk sted: søborg "hills"
glæder mig til at komme og "lege",husker banen som :godt flow,og og fedt hop længst væk,bliver fedt at prøve kræfter med igen :D
ses

_________________
TLR GP by : TEAM HOLTE
http://WWW.HOLTE-MODELHOBBY.DK
smrc
TLR EP by : HORIZON
http://WWW.HORIZONHOBBY.CO.UK


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team