RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn aug 19, 2018 10:03 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Grønskolling
Grønskolling

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har en HPI Trophy som jo er født som 4WD. Det giver mange fordele, men for sjov skyld kunne jeg undertiden fristes til at tage trækakslen til forhjulene fra, så den blev en ren 2WD.

Mit bedste bud er at blokere udgangen til forhjulene på center-diff, så denne er fastlåst og al kraft dermed tvinges til baghjulene.
Hvad er jeres vurdering? Kan center-diff holde til på denne måde at skulle arbejde langt mere end under normal kørsel?

RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
jkjaer skrev:
Jeg har en HPI Trophy som jo er født som 4WD. Det giver mange fordele, men for sjov skyld kunne jeg undertiden fristes til at tage trækakslen til forhjulene fra, så den blev en ren 2WD.

Mit bedste bud er at blokere udgangen til forhjulene på center-diff, så denne er fastlåst og al kraft dermed tvinges til baghjulene.
Hvad er jeres vurdering? Kan center-diff holde til på denne måde at skulle arbejde langt mere end under normal kørsel?

Aldrig i livet! 8). Diffet brænder sammen. Punktum.

Nu kan I lige så godt få en historie fra gamle dage: Til Nordisk Mesterskab i Stockholm i 1991 (tror jeg det var), førte jeg min 1/4 finale... indtil center diffet nærmest eksploderede. Jeg havde en kraftig motor, men som center tandhjulsdiffet var bygget, havde jeg ikke spærret det nok. Derfor lagde den de fleste kræfter ud på forhjulene. Det kunne center diffet kun holde til i 10 min. Jeg kan umuligt forestille mig, at nyere differ kan holde til mere - og da slet ikke hvis det spærres på forreste outdrive.

XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate

RC freak
RC freak

Pil de forreste trækaksler ud samt den forreste centertrækaksel. Put 100% spær på centerdiffet og voila. Fungerer kun som spurgear efter spærret.

Grønskolling
Grønskolling

Tak for jeres input.

Selv om det står 1-1 for og imod, tror jeg alligevel jeg kunne være moden på en dag at prøve som Jan beskriver.

Seniorkører
Seniorkører

Nææ... Den står ikke 1-1 :shock:

Det Jan foreslår er at spærre selve diffet - ikke som du forslår at spærre den ene udgang af diffet. Stor forskel!

Jan mangler måske lige at fortælle hvordan han ville spærre 100%?

Site Admin
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: CPH, DK
ux226 skrev:
Jan mangler måske lige at fortælle hvordan han ville spærre 100%?

Sekundolie!

RC freak
RC freak

Jeg kan ikke se hvorfor man vil spærre den ene udgang kun når bagdiffet alene laver det arbejde der skal til ved baghjulstræk.

Der er mange måder at låse diffet helt. Sekundolie som Dennis siger, desuden kan man bruge cleaning gum og JB Weld. Fælles for dem alle er at man kan betragte det som permanent da det er et lortearbejde at få stadses ud af diffet igen.

Grønskolling
Grønskolling

Nu kommer min manglende indsigt sikkert til at "lyse", men frem for at lave nogle mere eller mindre suspekte ændringer af center diff. kunne man så ikke skifte center diff. til en anden "enhed" der virker som rent spurgear?

Jeres input lyder gode nok, men de tager ikke rigtig højde for at komme tilbage til status quo igen..

Hele ideen var, at jeg med nogle ret simple ændringer kunne skifte mellem 2WD og 4WD uden at skulle ødelægge noget permanent.

Seniorkører
Seniorkører

Jeg tror ikke du finder sådan en "reservedel" til din bil.

Men du kan jo bare købe et ekstra centerdiff og fylde det op med noget af det foreslåede så det er helt låst. Og så beholde dit nuværende centerdiff som det er. Så skifter du blot mellem de to differ når du vil skifte mellem 2WD og 4WD - og fjerner som minimum trækakslen mellem centerdiff og frontdiff når du vil køre 2wd. Hvis du vil gøre det "rigtigt" fjerner du også trækakslerne ud til forhjulene så de kan snurre helt frit og uafhængigt af hinanden.

RC freak
RC freak

jkjaer skrev:
Hele ideen var, at jeg med nogle ret simple ændringer kunne skifte mellem 2WD og 4WD uden at skulle ødelægge noget permanent.

Med centerdiffer er det svært da alle fire hjul, uafhængigt at hinanden, bliver påvirket af diffet. Den bedste løsning, som du selv skriver, er en enhed der kun fungerer som spur gear, det har jeg bare aldrig set nogen steder til en 1:8.

Juniorkører
Juniorkører

Geografisk sted: Vigersted
Jeg mener faktisk, min gamle Hobao Dominator (og også den senere Pirate Sport Monster) kom med et setup, hvor der sådan set godt kunne have siddet et centerdiff, men der i stedet var sat en "fast enhed" med en slipperclutch og et spurgear.
Ebay siger, jeg husker rigtigt: http://www.ebay.co.uk/itm/OFNA-Monster-Pirate-Dominator-18205-Center-Slipper-Unit-No-Gear-/280834613021?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41630c1f1d#ht_1492wt_905 :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]