RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn aug 19, 2018 10:04 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Grønskolling
Grønskolling

Hejsa

Jeg har fået fat i en Truggy Stealth X9 som er en helt udmærket maskine. Men en konfrontation med en lokal lygtepæl var mere end den kunne klare, og jeg måtte købe en ny Steering Hub (beklager, jeg er novice, og ikke bekendt med de danske betegnelser) hos Morfars. Det var det eneste som gik i stykker, og nu sidder jeg og nørkler med at få monteret den nye. Operationen omfatter bilens venstre forside.

Jeg sidder med følgende tegning http://www.morfars.dk/rc/images/HBX6538X09_exploded.jpg foran mig, men har et problem med samlerækkefølgen:

Del 21 (front dogbone) er sat ind på Front Diff (del 14) og går igennem Front Upright (del 25). Jeg har nu prøvet at få de to bolte (2 x del 23) på plads i Steering Hub'en (del 27), og montere den på Front Upright (25), men så kan jeg ikke få mokket Front Wheel Shaft (22) ind efterfølgende. Og hvis jeg sætter Front Wheel Shaft ind i Steering Hub inden jeg monterer den på Front Wheel Shaft er der ikke plads til at få dogbone på plads.

Giver dette mening? Ellers må jeg forbi morfars for at få lidt assistance.

Mvh,
Per

Grønskolling
Grønskolling

Geografisk sted: KBHSV valbyparken
Det var meget letforståeligt, og velskrevet. Jeg tror måske at jeg kan hjælpe, uden at kende modellen.

Saml det hele, uden front dogbone.

tag den ene ende af part 20 (styreakslen) og part 4-19-4 (hjulophæng) af hvor de er monteret (steering upright, del 25) drej forhjulet bagover, indsæt dogbone, drej hjulet op på plads, og remonter del 20 og 4-19-4.

Sådan tror jeg at man gør med alle modeller.

Når jeg siger "drej forhjulet bagover", mener jeg at hjulet skal ligge fladt ned på jorden.

Grønskolling
Grønskolling

Hej

Mange tak for tippene. Det ser rigtigt ud. Nu har jeg samlet alt igen og skal til at afmontere styreaksle og hjulophæng, for at kunne krænge hjulet tilbage og indsætte dog bone.
Du siger de skal afmonteres i den ene ende tættest på hjulet. Hvordan gøres dette? Der er en for begges vedkommende en drejelig/skruelig dims i midten (del 19 for hjulophænget). Skruer jeg på denne samtidig med at jeg fikserer del 4?

Mvh,
Per

Grønskolling
Grønskolling

Geografisk sted: KBHSV valbyparken
Del 4-19-4 - hjulophænget - skal være i samlet tilstand. Den drejelige dims i midten, bruger du til at justere forhjulets hældning, så det passer, inden den bli'r monteret som samlet enhed.

Jeg gætter på at de begge er skruet fast til del 25, ikke?

I så tilfælde sætter du dogbone i, og skruer dem fast til del 25, front upright.

Men! Hvis del 25 sidder helt inde i fælgen på hjulet, så er det måske lettere at afmontere styrtøjet fra del 28 og 4-19-4 fra del 8.

Grønskolling
Grønskolling

Det var det der skulle til! Hjulophænget kunne skrues fra del 25, og så kunne dog bone monteres.

Nu er jeg næsten helt klar. Efter samlingen sidder jeg tilbage med en lille gummi-spændeskive som jeg ikke kan se på tegningen over bilen. Der er også en lille metaldims der passer til skiven. Billede af stumper er vedhæftet. Jeg synes mit hjul har lidt mere "slør" end de øvrige hjul, så mon ikke stumperne passer et sted, men hvor?

Mvh,
Per

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Stumper til overs...
Photo on 2011-05-01 at 11.04.jpg
Photo on 2011-05-01 at 11.04.jpg [ 71.39 KiB | Vist 7073 gange ]

RC freak
RC freak

Den lille stump er en steering hub bush(24) der skal sættes i front upright(25). Har du glemt den, så vil det give en hel del mere slør.

Den anden ved jeg ikke.

I øvrigt; kudos til at du skruer bil med en exploded tegning. Jeg har samlet en bil fra bunden via sådan en. Det gør jeg aldrig igen...

Grønskolling
Grønskolling

Det de andre skriver er korrekt....
Den lille gumi skive er til at understøtte karossen, så den ligger blødt og kan tage lidt flere bank.
Den skal sidde oven på del nummer 11 på din tegning

Biler:
Losi 22
Losi 8ight E
Tamiya 417X

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]