RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er man okt 22, 2018 4:03 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: vægt
Indlæg: tirs jan 11, 2011 2:39 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: tors sep 16, 2010 4:40 pm
Indlæg: 7
hvad skal vægtfordelingen være på en 4wd til kørsel i terræn.
Bilen jeg har fået har en fordeling hvor forenden er ca 350 gram tunger end bag enden.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: ons jan 12, 2011 12:20 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: tirs jul 29, 2008 12:15 am
Indlæg: 238
Geografisk sted: Greve
Jeg er onroad kører, og derfor er mit indlæg baseret på onroad - teorien er dog det samme i off-road, men du vil skulle lægge vægten et andet sted.

Teori:
Typisk vil du få mere greb i den ende hvor du tilføjer vægt.

Onroad:
I onroad mangler vi oftest ikke greb. Hvis vi derfor lægger vægten i fronten af bilen, får vi for meget greb i fronten, og dermed vil bilen begynde at understyre. Ved at lægge vægten lidt tilbage, aflaster vi de forreste dæk, så de ikke skal døje med det ekstreme greb, og dermed får vi mere styring.

Med vægt i fronten vil bilen være nem at køre, men bilen vil have en tendens til at "skubbe" i udgangen af svinget - altså understyre. En understyrende bil er nemmere at køre end en overstyrende. Hvis det dog bliver for meget, kan man flytte lidt vægt ned bagi bilen, og få en mere responsiv bil der styrer mere.

Som udgangspunkt læg vægten foran i bilen, og begynd at flyt det ned bagi når den begynder at skubbe for meget, og når du efterhånden bliver bedre (ved ikke lige om du er ny eller hvad).

Ovenstående er selvf til bane-kørsel. Hvis du bare vil bashe, så mest vægt i fronten, da en overstyrende bil godt kan ødelægge lidt af det sjove, da man så ikke bare kan give den max-gas.


Off-road
Off-road biler døjer typisk med manglende greb pga det løse underlag, og derfor mangler bilerne styring pga manglende greb i fronten. Hvis man derfor lægger vægten i fronten af bilen, får man mere greb i fronten, og dermed vil bilen begynde at styre bedre. Ved at lægge vægten lidt tilbage, fjerner man greb fra de forreste dæk, og bilen vil begynde at understyre.

Med vægt i bagenden vil bilen være nem at køre, men bilen vil have en tendens til at "skubbe" i udgangen af svinget - altså understyre. En understyrende bil er nemmere at køre end en overstyrende. Hvis det dog bliver for meget, kan man flytte lidt vægt ned foran bilen, og få en mere responsiv bil der styrer mere.

Ovenstående er selvf til bane-kørsel. Hvis du bare vil bashe, så mest vægt i bagenden, da en overstyrende bil godt kan ødelægge lidt af det sjove, da man så ikke bare kan give den max-gas.

Konklusion:
Kort sagt: Hvis du vil have en rolig bil, så læg vægten:
(off-road) i bagenden
(on-road) i forenden

_________________
Niklas Hansen - TCHobby
Tamiya TRF417
- Speed Passion GT2.0, Speed Passion V3 motors, Thunder Power batteries


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: ons jan 12, 2011 8:56 am 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: tors sep 16, 2010 4:40 pm
Indlæg: 7
tak for det. jeg prøver mig frem...

er ny i sporten


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: ons jan 12, 2011 4:41 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Der findes ikke noget værre, end at stå at vente på at bilen kommer ind i et sving:-)

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: ons jan 12, 2011 6:35 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
En anden ting man skal tænke på at pendul effekten. Jo mindre vægt bagi, jo mindre pendul effekt.

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: ons jan 12, 2011 8:38 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: søn apr 03, 2005 9:02 pm
Indlæg: 232
Geografisk sted: søborg "hills"
hørt :shock: :D

_________________
TLR GP by : TEAM HOLTE
http://WWW.HOLTE-MODELHOBBY.DK
smrc
TLR EP by : HORIZON
http://WWW.HORIZONHOBBY.CO.UK


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 11:25 am 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Hørt! godt du nævnte pendul effekten. Den havde jeg da nær glemt

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 4:54 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Er pendul effekten den samme som centrifugal kraften?

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 5:47 pm 
RC freak
RC freak

Tilmeldt: tors mar 17, 2005 6:03 pm
Indlæg: 737
Jeg tror Silas og Henning joker lidt (;)) men for at svare dig seriøst - centrifugal kraften er den kraft der tvinger bilen længere og længere ud i et sving. Havde vi ingen centrifugal kraft ville vi kunne tage et sving med ubegrænset fart.
Pendul effekten kender folk også fra det engelske begreb "tank slapper" hvor bagenden kører fra side til side mens køreren ihærdigt forsøger at få den til at stoppe. Her er et godt eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=yWDG7N15Drg (ved 1:35). De er sjove at redde med en RC bil, men en 1:1 bil giver altså en puls så høj at det ikke er sjovt længere...

_________________
DRCMU


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 8:58 pm 
Juniorkører
Juniorkører

Tilmeldt: tirs apr 08, 2008 12:02 am
Indlæg: 95
Geografisk sted: Hjørring
Jan Larsen skrev:
Pendul effekten kender folk også fra det engelske begreb "tank slapper"


Underligt at betegnelsen "tank slapper" har fundet vej over til den 4-hjulede verden også. Udtrykket strammer oprindeligt fra et motorcykelfænomen, hvor der opstår ukontrollerede svingninger i forhjul/styregaffel. Det får det til at se ud som om styrhåndtagene skiftevis smækker ind på tanken - deraf tank slapper. DET her er en tank slapper! :twisted: :

http://www.youtube.com/watch?v=LZ1srcQMa_0

Det går åbenbart under flere betegnelser jvf. :

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_wobble

_________________
www.frcc.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 10:17 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Tak I 2 :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vægt
Indlæg: tors jan 13, 2011 10:35 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 15, 2005 8:47 pm
Indlæg: 876
Geografisk sted: Odder, Østjylland
Her er så hvordan man redder en "tank slapper". :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=6Fa0GmdS ... re=related

Jeg fortrydder mit manglende motorcykel kørekort lidt mindre nu.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team