RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn aug 19, 2018 10:04 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre okt 16, 2009 10:43 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

I flere set-up datablade, står der hvor mange procent ”rebound” der er i støddæmperne.
Jeg har altid lært, at man skal prøve at opnå så lidt ”overtryk” i dæmperne, når de flydes op med silikoneolie.

Jeg tænker, at man kan få en smule progressiv dæmpning, hvis der er lidt rebound – at modstanden bliver større når bilen næsten er presset helt ned til jorden. Dermed minimerer man de gange front, bag eller hele bunden banker i jorden. Er det helt forkert tænkt?

Tag nu vores bane i Frederikshavn: For enden af langsiden er der et drilsk vaskebræt. Har man for blød affjedring foran og har man rimelig fart på, knalder frontbumperen ned i den første pukkel, og bagvognen bliver smidt op i luften. Man kan naturligvis lave en hårdere affjedring/øge frihøjden/måske mere droop, men så kører bilen ikke ordentligt på resten af banen…

På mine drenges Hyper 7 RTR bil, har jeg måske 20% rebound på front dæmperne, og umiddelbart kører den fint nu.

Er der noget om, at rebound har en del at sige om bilens køreegenskaber?

Og så en anden ting: Hvad er der blevet af progressive fjedre? Jeg kan forstå på Morten Krogh, at det stadig kan købes, men der er ikke nogle topkørere, som bruger det. For 20 år siden, var det vældig udbredt både i buggies og på banebiler. Så vidt jeg ved, opnår man dog nogen progressiv virkning, når dæmperne ligger lidt ned.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: lør okt 17, 2009 7:40 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
Hej Bjarne
Det er faktisk sjovt mht progressive fjedre, for jeg har spurgt til det samme i et par fora "overthere" - og det er ikke rigtigt noget som nogen gør i. Hvorfor kan jeg ikke få en forklaring på.
Jeg synes jo også den lå lige til højrebenet at få "det bedste af 2 verdener" - præcist som i vores 1:1 biler.
Men om det er for kompliceret ( dyrt ) at fremstille så småt eller hvad - ved jeg ikke.
Vi ser jo BB dæmpere i dag, hvor antal vindinger på fjederen er temmelig forskellig fra fabrikat til fabrikat ( i samme størrelse ). F.eks. kører Hong Nor jo ret få vindinger og eksempelvis Mugen med ret mange - med sådan cirka samme hårdhed.
Den dybere mening bag disse forskelle i konstruktion kan jeg ikke lige gennemskue.
Mht rebound vil jeg nu synes at der ikke skal være noget i en dæmper overhovedet. Så tager du jo en del af dæmperfunktionen væk - og hvordan ligger denne rebound ?. Næppe lineært i hele slaglængden - mere sansynligt kun i de sidste mm af slaget ( pga luft ).
Det giver jo alt andet lige også en noget hårdere belastning af selve dæmperen og dens ophæng.
Og bare rolig Bjarne - du er ikke den ældste her på forum :D - og skulle knægtene blive for frække, må du jo bare ud og give dem noget baghjul !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: lør okt 17, 2009 8:04 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Niels. Altid en fornøjelse :D

Mht. fjedre må vi se, om der er nogle, som ved mere.

Jeg gennemgik Hyper 7'eren i aftes, og så faktisk, at det vist ikke er overtrykket i dæmperne, som giver lidt mere modstand, når dæmperne er presset sammen...

Jeg har monteret frontdæmperne i inderste hul på svingarmen og i yderste nederste hul på tårnet. Det er faktisk udelukkende gjort, fordi jeg ikke havde nok afstandsstykker til at stramme fjedrerne med, når dæmperne sad i yderste øverste hul i tårnet.

Det der giver den (perfekte :D ) modstand, når dæmperne er trykket sammen, er de gummityller, som beskytter stangen og o-ringe i dæmperne. De bliver krøllet godt sammen, som det er nu. Det er sikkert meget forkert, at gøre det på den måde, men umiddelbart virker det rigtig godt.

Køre fra drengene? Tjoo. Der skal i hvert fald trænes RIGTIG meget, når det bliver forår :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: søn okt 18, 2009 2:26 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: tirs maj 16, 2006 11:09 pm
Indlæg: 195
Hey I to!

RMW laver de fjedre i leder efter:) Både til BB og de små som Hyper7 osv..!

MVH

Steffen Culmsee

_________________
HONG NOR
RC MODELS
STS
RB FUEL
LOUISE RC
www.1-8.DK
www.tchobby.DK


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: søn okt 18, 2009 3:24 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Mange tak, Steffen 8)

Nu er du jo en, som virkelig kender meget til opsætning af biler. Har du nogensinde brugt det med overtryk i dæmperne?

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: man okt 19, 2009 6:52 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
Hej Steffen

TAk for info - kender du noget på dit / pro niveau som bruger dem ?

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: man okt 19, 2009 10:41 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, mon ikke Daniel Reckward selv bruger dem?

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: man okt 19, 2009 6:31 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: tirs maj 16, 2006 11:09 pm
Indlæg: 195
Hey igen!

Ja Robert Hansen har kørt en del med dem tror også silas har kørt lidt med dem!

_________________
HONG NOR
RC MODELS
STS
RB FUEL
LOUISE RC
www.1-8.DK
www.tchobby.DK


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: man okt 19, 2009 7:28 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Men gik hurtigt væk fra dem igen, da jeg ikke havde den store succes med dem :D , Jeg synes det var et setup jeg ikke behøvede...

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: man okt 19, 2009 10:14 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, det er sgu en ærlig sag.

Tak for svarene :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tirs okt 20, 2009 10:45 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Som en selvfølge, har jeg opfordret Adam Drake til at ændre sin måde at måle droop på! Haha. Venter spændt på svar.

http://forum.losi.com/showthread.php?t=833


Da jeg snusede lidt rundt på Losi's forrum, faldt jeg over dette svar fra Adam Drake til en Losi truggy kører:

I usually never run more than 50% rebound on the rear of the truck. You can get about 75%, but anymore than that and the shock won’t bottom out.


Livet er fuld af muligheder :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tirs okt 20, 2009 1:16 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 15, 2005 8:47 pm
Indlæg: 876
Geografisk sted: Odder, Østjylland
Den post så jeg godt Bjarne.

Der er noget om det du siger. Jeg fandt ca. 3mm forskel ude ved armen på min buggy.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tirs okt 20, 2009 1:32 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, jeg havde også et par mm forskel på min Hyper 7, selvom jeg var overbevist om, at jeg havde målt afstanden mellem skruehullerne på dæmperne meget præcist.
Måske er det ikke så afgørende på en buggy/truggy i forhold til banebiler. Men skal man alligevel måle, kan man lige så godt gøre det ordentligt første gang :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: ons okt 21, 2009 5:27 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Billede[/url]

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors okt 22, 2009 11:56 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
NAVRA!
På rctech.net har der netop været et spørgsmål om hulstørrelser i stempler og olie viskositet.

Her er svaret, som er GULD værd:

Here's an article I wrote a while back for a local discussion forum. Hope this helps.

A recent article in either RC Car or Xtreme RC magazine discussed the relationship between spring rate and oil viscosity. In this article Kurt Wenger (Associated’s chief engineer) explained that he uses oil viscosity to control the speed at which the chassis rolls, bottoming resistance on larger landings, and compliance over rough terrain. He uses the spring to adjust to the level of grip available stating that a lighter spring will give more grip (good for loose tracks), and a heavier spring will take grip away (good for high bite tracks.) That’s a pretty decent description, but you wouldn’t want to run a heavy oil/light spring combo nor would you want to run a heavy spring/light oil combo. Oil viscosity and spring rate should work together to improve the handling of the car, giving it a balanced feel. If you were to follow Kurt’s procedure and began to reach an imbalance between the spring and oil the next step would be to change your piston.
Fluid flows in two ways; laminar and turbulent. Laminar is a smooth flow. It’s constant and it’s resistance against an object passing through it is linear. Turbulent is not smooth. It’s resistance is exponential against an object passing through it. Imagine dragging a stick through water. At slower speeds the flow of the water around the stick is laminar (smooth) and the resistance might equal a factor of 3 at a rate of 5 mph. Increase the speed of the stick to maybe 8 mph, and the fluid begins to flow turbulent providing a resistance factor of 6. The rate has increased only 38%, but the resistance has increased 100%. When you decrease the size of the piston your trying to force the same amount of fluid through a smaller hole. This increases the rate at which the fluid must flow and changes it’s flow from laminar to turbulent thus increasing it’s bottoming resistance exponentially. This resistance to suspension compression at high piston speeds (turbulent flow) is known as “pack.“ If you only change the piston to a smaller hole and not the oil you will also slow the chassis roll. Low piston speed resistance (laminar flow) is known a “static damping.“ If you liked the way the chassis rolled through corners, transitioned through chicanes, etc. and only wanted to increase the bottoming resistance you would decrease the size of the piston and lighten up the oil by 2.5w to 5w. The smaller piston hole would provide more pack and the lighter oil would maintain the chassis roll. Too much pack will cause the suspension to “lock up” or stay in one position over high speed washboards or blown out sections where the compression is fast and repetitive. Not enough pack will cause the car to bottom out on the face of a jump. This will scrub speed giving less distance and height. It will cause the chassis to slap on landings which also scrubs speed and could upset the car causing you to have to make corrections costing time. To light of an oil or too big hole will make the chassis roll very fast and could make the car very twitchy when turning. Too thick of an oil or too small hole will make the car feel lethargic and lazy. Again, it’s all balance


Det bevarer faktisk også hvorfor, det ikke er nødvendigt at bruge progressive fjedre, da en ønsket øget modstand ved f.eks. landing efter et stort hop, kan opnås ved at have det rigtige antal huller og størrelser i stemplerne + den rigtige viskositet olie i dæmperne.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors apr 05, 2012 9:35 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Så er der liv i de progressive fjedre igen:

Her er XRAY's nye fjedre:

New progressive spring set.

The new “must have” progressive springs have initial softer “engagement” but get progressively harder during compression. When the car lands after a jump, this progressive rate prevents the car from landing too hard. These progressive springs are a significant improvement in corners as they generate more traction, and in large fast corners the more the car is inclined the harder the springs goes which makes the car more stable and makes the handling easier throughout the corners.

Billede

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: man apr 30, 2012 8:36 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: søn apr 29, 2012 12:03 pm
Indlæg: 16
Lille-bror skrev:
Så er der liv i de progressive fjedre igen:

Her er XRAY's nye fjedre:

New progressive spring set.

The new “must have” progressive springs have initial softer “engagement” but get progressively harder during compression. When the car lands after a jump, this progressive rate prevents the car from landing too hard. These progressive springs are a significant improvement in corners as they generate more traction, and in large fast corners the more the car is inclined the harder the springs goes which makes the car more stable and makes the handling easier throughout the corners.

Billede


hvor kan man købe dem?

_________________
Bo Pyskow
MMRC

Biler:
Losi 22
Losi 8ight E
Tamiya 417X


Top
 Profil  
 
Indlæg: man apr 30, 2012 10:25 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Pyskow skrev:
Lille-bror skrev:
Så er der liv i de progressive fjedre igen:

Her er XRAY's nye fjedre:

New progressive spring set.

The new “must have” progressive springs have initial softer “engagement” but get progressively harder during compression. When the car lands after a jump, this progressive rate prevents the car from landing too hard. These progressive springs are a significant improvement in corners as they generate more traction, and in large fast corners the more the car is inclined the harder the springs goes which makes the car more stable and makes the handling easier throughout the corners.

Billede


hvor kan man købe dem?

De er i restordre pt. pga. efterspørgslen. Vil gerne give dig besked, når de er i DK igen 8)

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team