RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er ons okt 16, 2019 12:42 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Grønskolling
Grønskolling

Hej alle

Min gamle Kyosho USA-1 Monster truck er netop blevet hevet frem af gemmerne. Den er udstyret med en GS21 motor, som går ok, men så heller ikke mere. Den har et problem med at blive varm, selvom den får ekstra nitro. Den går ret ujævn, og jeg har haft en ekspert til at prøve at justere den, men det hjalp ikke. Jeg har hørt fra flere, at GS21 motoren er "crap", og at jeg skal finde en anden motor. Mine spørgsmål går så på:

Hvilken skal jeg vælge?
Kunne en G.O. 28 være en løsning?
Findes der en motor, der direkte passer i min bil?
Jeg vil gerne have mere power, men stadig en pålidelig motor
Findes der en motor, der ikke skal indstilles HELE tiden, men som man kan regne med starter ?

På forhånd tak for hjælpen

Site Admin
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: CPH, DK
USA-1 skrev:
Min gamle Kyosho USA-1 Monster truck er netop blevet hevet frem af gemmerne. Den er udstyret med en GS21 motor, som går ok, men så heller ikke mere. Den har et problem med at blive varm, selvom den får ekstra nitro.

Det er typisk for RTR motorer, der er udstyret med en ret lille køletop. Hvis man bare indstiller den konservativt (dvs temmelig fed) så kører de som de skal. Men nogen vild performancemotor er det ikke.

USA-1 skrev:
Hvilken skal jeg vælge?

Det må du helt selv om. Jeg ville tage en RB, dem har jeg været glad for de sidste mange år.

USA-1 skrev:
Kunne en G.O. 28 være en løsning?

Ja, men læs indlægget færdigt inden du beslutter dig for en .28

USA-1 skrev:
Findes der en motor, der direkte passer i min bil?

Ja, det gør praktisk talt alle 21 og 28 motorer.

USA-1 skrev:
Jeg vil gerne have mere power, men stadig en pålidelig motor

Tag en god 21'er i stedet for en 28er. Der er MASSER af power i en 21'er. Det eneste man får ud af at vælge en 28'er er at den er mere tørstig.
Overvej om du vil fortsætte med at køre med trækstart, eller om du ikke skulle have lyst til at købe en motor og en startbox. Man slipper for at stå og trække i snoren, og motorer uden trækstart kører generelt bedre, der er mindre vægt at slæbe rundt på og man slipper for defekte one-way lejer og vabler når bæstet ikke vil starte :)

USA-1 skrev:
Findes der en motor, der ikke skal indstilles HELE tiden, men som man kan regne med starter ?

Mjah. Hvis man vil kan man da godt stille en motor så den kan køre selv om det er worst case, men man må regne med at man lige skal give skruerne et nyk ud eller ind i ny og næ, speciels hvis der er stor temperaturforskel i forhold til da den kørte sidst.

USA-1 skrev:
På forhånd tak for hjælpen

Håber du blev klogere.

Grønskolling
Grønskolling

Tusind tak for hjælpen

Og jo tak, jeg blev klogere :-)

Jeg kan se at de fleste .21 motorer har omkring 2,5HK. Det lyder jo ganske fornuftigt. Den motor jeg kører med nu, er opgivet til 1,2HK. Den er kvik nok, men man vil jo altid gerne have mere. Så en fordobling af HK er ikke ringe :-)

Jeg har kigget på nitromekanikeren. dk og set på de RB motorer han har. Det ender nok med en .21 RB, når jeg en gang skal skifte

Seniorkører
Seniorkører

Geografisk sted: Storring
Hej,
Alle Signouts argumenter er i orden - men han glemmer et par ting: Du skal bruge motoren i en Monstertruck.Den vejer alt andet lige noget mere end en 1/8 buggy eller truggy

Og så har du nok ofte brug for at køre langsomt. En .21´er ( 3,5 ccm ) har alt andet lige ikke nær det samme bundtræk ( moment ) som en .28´er ( 4,5 ccm ). 28´eren trækker bedre fra bunden hvor .21´eren har sin force noget længere oppe i omdrejningerne.
Og i en MS har man jo ofte en rimelig blød kobling ( tager relativt hurtigt ved ), og har så brug for kræfterne / momentet næsten fra tomgang og op.

Skal du bruge en .21´er i en MS skal du nok montere en noget hårdere kobling end standard, for at motoren tager nogle flere omdrejninger, før den tager ved koblingen.

.28´ere ( eller .25-.26´ere for den sags skyld ), er ofte også noget billigere end de mere hidsige .21´ere. En .28 RB koster så vidt jeg husker omkring 1400.

Og så har en MS jo også alt andet lige normalt en noget større tank, da vægten jo ikke er så afgørende som for f.eks. en 1/8 konkurrence buggy.

Bare mine 5 øre :D

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Site Admin
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: CPH, DK
Jeg tænkte såmend lige så meget på at han sikkert hurtigt bliver træt af sådan et fjederspøgelse og køber sig en rigtig bil i stedet. Så kan han bare flytte motoren med over ;)

Nej, egentlig tænkte jeg ikke så meget over det. Men argumentet er da meget godt alligevel :o

Seniorkører
Seniorkører

Geografisk sted: Storring
Hi SO
De fleste Monstettrucks har motoren monteret så højt i chassiet at du ikke kan bruge en starterboks :D
Rotostart - jo da.
Med venlig hilsen
Niels

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]