RCfreaks.dk
http://www.rcfreaks.dk/forum/

Justering med kolde vs varme rør
http://www.rcfreaks.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=8921
Side 1 af 1

Forfatter:  Lille-bror [ søn feb 20, 2011 10:32 am ]
Titel:  Justering med kolde vs varme rør

Davs.

Faldt lige over denne kortfattet forklaring på, hvorfor det kan være svært at justere motorer med en for koldt rør:

When running at very high temperatures you need a tougher plug, which will give tuning problems at lower revs/idle.
that is why it is hard to tune the cooler plugs , it is hard to find a balance between on throttle and off throttle tuning

Lige i øjet efter min mening. Flere gange har jeg oplevet, at en motor var umulig at få til at køre ordentligt. Lige meget hvordan man justerede karburatoren, kunne man ikke få den til at køre rent ud af langsiden. Magrede man så HSN, faldt motoren ikke i omdrejninger for enden af langsiden (kørte for magert). Omvendt kunne man også få motoren til at køre rent - og have en god acceleration - ved at magre LSN en smule. Problemet var så, at motoren ikke kunne holde sig kørende i tomgang i 20-30 sekunder. Højere tomgangshastighed hjalp ikke. Det største problem er ved tankning. Motoren feder sig op og har svært ved at tage omdrejninger ud af pitten - i værste fald går den i stå (flame-out).

Så er der en verden til forskel, hvis man skifter til en varmere gløderør. Nu kører motoren stabilt. Det negative er, at ens brændstof økonomi ikke er helt lige så god, som med koldere rør. Det er en fin balance :D

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time [DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/