RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er fre aug 23, 2019 4:10 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør feb 05, 2011 12:48 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 17, 2011 1:39 pm
Indlæg: 5
Hejsa!

Har en G.O. 21R/Pro 5+2 motor der skal køres til.

Da jeg tog den fra hinanden var der to Shimms på topstykket og ingen venturi i carb.

Med i kassen var der een ekstra shimms og 4 venturi fra 8 - 6,5 mm. En stort plastik venturi uden nummer var også med!

Mit spørgsmål går så på om den ekstra shimms skal monteres eller nøjes med de to der var monteret fra start?? og, hvilken venturi skal bruges under tilkøring?

Mvh Thomas


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør feb 05, 2011 7:05 pm 
Tidl Danmarksmester

Tilmeldt: tors okt 19, 2006 10:40 pm
Indlæg: 520
Geografisk sted: Skibby
Hej Thomas,

Sæt du en 7 mm venturi i, og lad den ekstra shim blive i kassen.... Også vil jeg anbefale dig at følge tilkøringsvejledningen der hedder Heat Cycle(Findes her på sitet. LilleBror har postet det)

Ydermere kan jeg anbefale dig at bruge en motorvarmer fra Heatit.dk, da det er godt at din motor er gennemvarm inden den bliver startet op:-)

venlig racerhilsner

Din gut i ringhjørnet

Silas

_________________
MINI-BIZZ.dk
Intech Rules, along with SH engine


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør feb 05, 2011 11:38 pm 
Mesterkører
Mesterkører
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jul 08, 2004 12:11 pm
Indlæg: 323
Geografisk sted: nødebo/fredensborg
:-)
som silas siger
dog en lille ting, heatit, er desværre ikke helt klar til salg endnu.
men det er en helt klar skal have når den meget snart er klar til salg :-)
han regner med at den er klar til salg sidst i feb. start marts

_________________
morten slagter
Xray XT8 1/8 Truggy
2,4GHz
nosram 28


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 12:01 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs Hedegård.

Tillykke med din fine motor :D

Ja, følg trygt Silas's råd. Han ved, hvad han gør.

Tilkøringsguiden er her, hvis du vil bruge den:

viewtopic.php?f=1&t=8672

Husk skifte plejlstangen på din motor efter tilkøringen - ca. 1 gallon brændstof. Dette skyldes at GO bevidst laver en relativ stram pasning mellem stempel og cylinder i forhold til mange andre firmaer.

For det meste er 3,5 ccm motorer shimmet til 25% nitro. Derfor er den ekstra shim sikkert til 30% nitro. Men dette bør stå i manualen.

Pøj pøj :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 12:26 am 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 17, 2011 1:39 pm
Indlæg: 5
Tak for svarende!

Jeg gør som der skrevet 8)

Har tænkt mig at bruge en varmepistol til at få temp op med ind til den er kørt til!!

....og der ligger en ny plejlstang klar efter endt tilkøring :D

Den sidste motor ( RTR ) skød plejlstangen ud gennem bunden af motorblokken til klubløb i skive.....Den var bestemt nok hellere ikke kørt godt nok til set i lyset af HEAT metoden!!

endnu engang tak!!

PS: hvilken udstødning vil passe til denne motor? (den var gal med manifoldstørrelsen på RTR udstødningen) den skal sidde i en X2?....og har et T3 (hot) gløderør liggende, er det fint. Regner med at Falck lægger en garage til indkøringen så temp, vil være ca 12-15 grader?


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 10:03 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej.

Varmepistol er perfekt, så længe du ikke smelter plastik på bilen og karburatoren! :shock: :D . Hvis du ikke har en temperaturmåler, bør du bruge spytmetoden til at kontrollere temperaturen på topstykket med.

Det gløderør du har, lyder som et godt valg. Tag evt. kontakt til John Holm fra www.holmsrc.dk eller Niels Vangsøe fra www.nitromekanikeren.dk. De er vist godt kendt med GO motorerne, og ved hvilket gløderør og udstødning, som passer godt til. Mit bud er en GO EFRA 2072 udstødning.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 1:24 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: ons dec 26, 2007 5:29 pm
Indlæg: 120
Geografisk sted: Skive
Hej Thomas.

Brug du bare et T3 rør og EFRA 2072 udstødning, den er det jeg bruger til min GO motor.

Skal du ikke ud og prøve kræfter med JC i år ?

Ses på banen, snart........

_________________
Allan Sjørslev
Team Rcmodels
http://rc-airbrush.dk

Hong Nor X3 - RB - Spektrum - Multiplex - RB Fuel


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 1:57 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 17, 2011 1:39 pm
Indlæg: 5
Ok den vil jeg lige lede efter på nettet så..... JC!?!? Jo når jeg føler jeg er klar og ikke tosser rundt på banen med bilen, så ja!


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 2:00 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
skiveall skrev:
Hej Thomas.

Brug du bare et T3 rør og EFRA 2072 udstødning, den er det jeg bruger til min GO motor.

Skal du ikke ud og prøve kræfter med JC i år ?

Ses på banen, snart........

Ja, jeg har netop fået det bekræftet af nogle GO eksperter fra det store udland, at 2072 er vejen frem for din GO motor :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 7:37 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
Hej

Ja som Allan skriver: kun T3 rør. Det er lidt mærkeligt - men det er altså det varme rør den går bedst med - uanset temperatur.

Jeg ville nu vælge at smide den ekstra - alu - headshim i under tilkøring. Godt nok har du en ny plejlstang, men selve krumtapsølen får altså også klø - specielt under tilkøring - og derfor har fabrikken vedlagt den ekstra headshim til tilkøring ( på 25 procent nitro ).

Jeg ville vælge den største venturi - ikke pga max power - men fordi de Go motoren er nemmere at justere og få til at gå pænt, med den store venturi.

Når dyret så et tilkørt osv., kan du smide en mindre i, hvis du vil have lidt længere køretid på en tank, eller hvis du synes du har for meget power.

Selv bruger jeg bare epa på gassen...lidt afhængig af kobling naturligvis.

HUSK: Stemplet helt i bund når motoren køler ned ved tilkøringen og gerne ARO olie - og nu skal jeg nok stoppe :D

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 9:15 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 17, 2011 1:39 pm
Indlæg: 5
Hey igen!!

krumtapsølen var også den der gav efter på Force RTR motoren (havde godt nok 2 runaways med en billiard omdrejninger). Derfor spørgsmålet om den ekstra shim skulle i. Så længe den ektra shim og et T3 gløderør ikke gør at den tænder for tideligt, men der imod mindsker det "bagslag" som forbrændingen giver kan jeg godt se fordelen i at komme den ekstra shim i!

Ved godt det ikke er en dyr motor men aligevel vil jeg gerne ha at den for så lang leve tid som muligt :lol:

PS: det fede ved dette forum er at menig mand kan få råd fra de hurtige fra de forsekllige løb i DK. Skulle man drage en parallel ville det nok svare til at en Formula 1 køre giver råd til Go-cart chafføren i Grindsted! TAK

Citat:
Selv bruger jeg bare epa på gassen...lidt afhængig af kobling naturligvis


Lige hvad du mener med det ved jeg egentlig ikke rigtig, men har valgt at prøve lidt forskellige koblingssko fra Answer-rc. samt koplingsklokke fra samme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 10:48 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs igen :)

Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er i RC, Hedegaard. Men hold dig til standard setup indtil du får god føling med motor, justering og køreteknik. Så kan alt det andet komme senere - efter min mening og bestemt uden at være uening med Vangsøe :D

Er motoren ikke justeret korrekt, er det hamrende ligemeget om koblingen tager fat ved +/- 237 omdrejninger! :shock: :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 10:57 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
vangsoe skrev:
Når dyret så et tilkørt osv., kan du smide en mindre i, hvis du vil have lidt længere køretid på en tank, eller hvis du synes du har for meget power.
Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Husk at mindre venturi giver mere bundtræk og mindre topfart + mindre venturi giver bedre brændstoføkonomi på MINDRE baner :P

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn feb 06, 2011 11:39 pm 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man jan 17, 2011 1:39 pm
Indlæg: 5
Jeg er nok mere lysegrøn end grøn.....måske enda mere ovre i det oragne......

Men er trods alt drevet at en del obejktivt fornuft som nok skal drage nogle fornuftige konklutioner fra denne tråd!!

Har dog brugt mere end rigeligt med penge på koblingssko til den gamle motor, og derfor har jeg søgt andre alternativer. I følge en tråd på RC-Tech er der SÅ meget mere levetid at hente hos Answer-rc koblingssko og de er samtidig en hel del billigere. At kunne køre 4 galons på eet sæt sko er da helt ok, eller hvad?


Top
 Profil  
 
Indlæg: man feb 07, 2011 7:19 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Tjooo, så begynder de at komme op på XRAY niveau :mrgreen:

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs feb 08, 2011 10:27 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
Hej Hedegaard,

Grøn, lysegrøn, rød blå - fuldstændigt ligemeget. Du stiller yderst relevante spørgsmål og vi - eller i hvert tilfælde nogle af os - får en hyggelig diskusion :D

EPA - end point adjustment - eller begrænsning af gasspjældets åbning ved hjælp af justering af senderens end point. Altså i stedet for en evt. mindre venturi, vælger jeg at lade gasspjældet åbne f.eks. max 60 procent.

Jeg er ikke helt enig med Lillebror i, at en mindre venturi per definition giver bedre bundtræk....

En mindre venturi, giver et mindre areal som karburatoren kan trække vejret igennem.
MEN en venturi er jo centreret....og det betyder i praksis at hvis man f.eks.sætter en 6 mm venturi i en 9 mm karburator, har du forneden - hvor dysen til LS nålen sidder - 1,5 mm op til venturi´ens underkant.

Hvis man kigger på en karburator fra siden ( tænkt gennemskåret ), vil den luft der trækkes ind gennem venturi´en - lige efter venturi´ens inderste kant, være 6 mm i diameter ( med en 6 mm venturi naturligvis ). Men den luftstrøm som trækkes her fra kanten, og videre ind i karburatoren er jo ikke L formet og følger kanterne, men er kegleformet. ( spraypatern )

Det betyder at med den mindre venturi, har du jo helt logisk en noget højere hastighed på den givne luftmængde som suges ind af motorens slagvolumen.

Og da den højere hastighed ligger i den nævte luftstrøms kegleform, findes den ikke givet ved LS nålens dyse. Det gør den hvis man i stedet for en 6 mm venturi i en 9 mm karburator, nøjes med at åbne gasspjældet 6/9. Her har du den samme luftstrøm hen over LS nålens dyse og karburatorens karateristik er uændret i forhold til en 9 mm venturi.

Det handler om karburatorens Spraypatern

Jeg synes faktisk jeg oplever dårlige moment med en mindre venturi ( modsat hvad Lillebror mener ) - men naturligvis forholdsmæssig bedre brændstoføkonomi.

Det harmonerer også meget godt med de erfaringer jeg i hvert tilfælde har med små-venturi eksperimenter - at der faktisk skal magres noget ud på LS nålen for at få skidtet til at gå ordenligt....passer fint på bedre brændstoføkonomi - men dårligt på bedre moment.....
Der er garanteret andre, som har andre erfaringer end mig........

Det er bestemt ikke for at forvirre dig Hedegaard....du skal drage dine egne erfaringer....og det er sikkert som Amen i Kirken, at lige så mange nitrofolk du spørger om dette og hint - næsten ligeså mange meninger er der ! :D

Og tak og lov for det da. Manfoldighed og gode udvekslinger af erfaringer er noget at det mest spændende ved denne sport - og ved dette forum - efter min mening.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs feb 08, 2011 11:23 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

Nu vil jeg ikke ødelægge din tråd, Hedegaard, men jeg skal lige kommentere Vangsøe :wink:

Hej Niels.

Jeg ved, hvor meget er faring du har med motorer i alskens størrelser, så det bliver svært for en slagter at modsige dig :shock:

vangsoe skrev:
Hvis man kigger på en karburator fra siden ( tænkt gennemskåret ), vil den luft der trækkes ind gennem venturi´en - lige efter venturi´ens inderste kant, være 6 mm i diameter ( med en 6 mm venturi naturligvis ). Men den luftstrøm som trækkes her fra kanten, og videre ind i karburatoren er jo ikke L formet og følger kanterne, men er kegleformet. ( spraypatern )

Det betyder at med den mindre venturi, har du jo helt logisk en noget højere hastighed på den givne luftmængde som suges ind af motorens slagvolumen.

Og da den højere hastighed ligger i den nævte luftstrøms kegleform, findes den ikke givet ved LS nålens dyse. Det gør den hvis man i stedet for en 6 mm venturi i en 9 mm karburator, nøjes med at åbne gasspjældet 6/9. Her har du den samme luftstrøm hen over LS nålens dyse og karburatorens karateristik er uændret i forhold til en 9 mm venturi.

Når man sætter en eller anden venturi i en 9 mm. karburator, skal EPA indstilles til den nye venturi. Kigger man lige ned i karburatoren uden luftfilter, skal spjældet lige præcist forsvinde ved fuld gas. Er det det du mener med 6/9 justeringen? :) Jeg har ikke selv sammenlignet forskellen mht justering af karburatoren med max udslag og udslag justeret til venturien.

Nogenlunde sådan her, har jeg fået det forklaret af en automekaniker:
Grunden til en mindre venturi giver mere bundtræk, er pga. luftens træghed. Der kan komme en hulens fart på luften gennem et lille hul. Det betyder i vores motorer (og vist alle motorer), at karburatoren lynhurtigt kan fodre motoren med gas ved meget lave omdrejninger. Ulempen med den lille venturi er, pga. luftens træghed, at der ikke kan suges særlig meget luft gennem venturien. Derfor mister man topfart. Desuden bliver justeringen mere følsom pga. den hurtige lufttilførsel.

En større venturi giver mere topfart, da luftens træghed ikke bremses gennem det store hul. Omvendt får man ikke en hurtig fylde ved lave omdrejninger, da luften ikke accelereres som med den lille venturi.

Mens jeg sad og skrev dette, lavede jeg trutmund og sugede samtidigt. Masser af fart men edder svært at fylde lungerne hurtigt. Men åben mund er det lige omvendt. Måske verdens dårligste eksempel, men hvad :D

Min mekaniker kammerat fortalte om et eksempel fra 1/1 biler. Der er nogle biler, som har mekanisk variabel venturi. En kunde kom ind på værkstedet og brokkede sig over manglende høj fart (kunne vist kun køre 130 km/t). Det viste sig at den mekaniske arm, som styrede venturien, sad fast. Motoren kørte konstant med lille venturi, og dermed kunne motoren ikke komme op i høje omdrejninger men accelerede stadigt fint.

Jeg kan tydeligt mærke forskel i optrækket på min HPI motor, hvis jeg går fra standard 8 mm venturi til en Novarossi 6 mm venturi.

Jeg prøvede også forskellige venturier på min Novarossi motor i sommer, da der var dejlig varmt. Normalt kører vi med 6,5 mm venturi i de motorer. Derfor skulle jeg da prøve med 6 mm! :D . Er du rådden den var følsom på nålene. Ved optimal justering, skulle LSN bare røres, for at motoren enten kørte for fedt eller for magert! :mrgreen:. I varmt vejr er der mindre ilt i luften end i koldt vejr, og det er derfor, at for lille venturi om sommeren kan være uheldigt.

Kammeratlig hilsen til Niels og Hedegaard :)

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 1:01 am 
Grønskolling
Grønskolling

Tilmeldt: man aug 03, 2009 11:18 am
Indlæg: 13
Hej med jer :D

Først til hedegaard
Jo 4 gallon på et sæt koblingssko syntes jeg er rigtig godt, jeg bruger selv JVD og der er absolut ingen vedligehold og de holder utrolig længe.

Også til teoretikerne (Det er altid spænde at følge jeres samtaler :wink: )

P-dyn = dynamisk tryk ~ Luftens hastighed
P-stat = statisk tryk ~ Konstant tryk, altså overtryk som i en kompressor, eller undertryk altså vacum.
P-tot = total tryk vil altid være det samme hele vejen gennem et luftrør eller en karburator

P-tot = P-dyn+Pstat

Altså med andre ord stiger det dynamiske tryk falder det statiske, og omvendt. Derfor reagere karburatoren meget mærklig hvis man bruger lille venturi uden at stille EPA.

Normalt er der mindst åbning gennem en karburator ved dysens placering, der stiger det dynamiske tryk altså luftens hastighed, det statiske tryk falder og derved dannes vacum og den suger brændstof ind gennem dyssen.

Hvis man monterer en venturi uden at stille EPA, vil der ved tomgang eller lidt gas stadig være mindst åbning gennem karburatoren ved dysen. Men gir man fuld gas, vil man risikere der er mindre åbning gennem venturien end gennem karburatoren ved dyssen, og det største vacum dannes nu i venturien og ikke i karburatoren omkring dyssen, og den suger ikke tilstrækkelig mere brændstof end den gjorde ved lidt gas.

Ja det er i hvert fald teorien. Jeg syntes måske ikke altid det virker sådan for mig i praksis :?


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 6:54 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Meget spændende, Bjørn :D

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 6:14 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 15, 2005 8:47 pm
Indlæg: 876
Geografisk sted: Odder, Østjylland
Så kom kørelæreren lige og satte alle på plads. :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 7:20 pm 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
he-he - herligt at få nogle kommentarer på banen.

Vi er jo faktisk helt enige Bjørn :D
Lige præcis lufthastigheden / spraypattern omkring LS nålen ved forskellige gasspjældspositioner er humlen i det jeg forsøgte at forklare................

Og det er også rigtigt Lillebror - at i en 4 takt bil-motor vil du opnå er bedre bundtræk med mindre OG LÆNGERE indsugningsrør og modsat højere omdrejninger ved større og KORTERE rør. Så her er for det første endnu en faktor blandet ind - nemlig indsugningsrøret ( manifoldens ) længde + det faktum at en 4 taktmotor er tvangsstyret med ventiler og du kan på den måde opnå over / undertryk via knastens åbningstider. Topmoderne VVTi motorer har både variable manifolde OG knastakseltider..

Men med en 2 taktmotor er det anderledes - også derfor fiser der jo til stadighed dejlige tråde rundt omkring på nettet omkring tvangsfodring ( kompressor ) på to-taktmotorer - inklusive nitromotorer. Dem kender i sikkert begge !. Her er det jo også præcis pro og con omkring luftens hastighed / tryk og dermed mængde.

Men vi kan snakke og gøre os kloge kan vi - men vi har så alle forskellige erfaringer i relation til venturistørrelse - i hvert tilfælde når vi snakker moment. Glucklicherweise... :lol:

Jeg har et rimelig seriøst dynamometer til 1/8 et sted mellem tegnebrættet og virkeliggørelse - så skal vi sku have nogle rul Bjarne - så får vi alle syn for sagen. Herom senere, når tiden tillader det.

Vi ses i Varde til JC1

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 8:47 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

Super, Niels. Jeg havde slet ikke tænkt på forskel mellem 2 og 4 taktere mht til indsug etc..

Nej, har aldrig læst noget om kompressor på gløderørsmotorer - i hvert fáld ikke bil-motorer. Jeg gik selv om overvejede noget om kompressor effekt på mine fly motorer, da man har propellen lige foran indsugningen og man ikke bruger luftfilter. Dette blev dog aldrig til noget :D .

Ja, det kunne være kanon at rulleteste motorer! Den er jeg med på! :D

Kommer ikke til JC1, desværre.

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons feb 09, 2011 11:11 pm 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
vangsoe skrev:
Og det er også rigtigt Lillebror - at i en 4 takt bil-motor vil du opnå er bedre bundtræk med mindre OG LÆNGERE indsugningsrør og modsat højere omdrejninger ved større og KORTERE rør. Så her er for det første endnu en faktor blandet ind - nemlig indsugningsrøret ( manifoldens ) længde + det faktum at en 4 taktmotor er tvangsstyret med ventiler og du kan på den måde opnå over / undertryk via knastens åbningstider. Topmoderne VVTi motorer har både variable manifolde OG knastakseltider..

Blot en tanke: Virker indsugnings hullet i krumtappen (kender ikke fagudtrykket :shock: ) som en ventil i stil med ventiler i en 4-takt motor?

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors feb 10, 2011 8:53 am 
Seniorkører
Seniorkører

Tilmeldt: lør feb 02, 2008 5:40 pm
Indlæg: 248
Geografisk sted: Storring
Nja - både og !.
Krumtappens indsugningshul under karburatoren, åbner og lukker naturligvis for fuel blandingen ind til krumtaphuset - men den store forskel ligger i at der ikke er en ventil som åbner og lukket ind til forbrændingskammeret...
Når hullet i krumtappen åbner ved karb´en, er der jo hul igennem til hele krumtaphuset OG når man kigger på hvad der sker i en krumtapomdrejning i en 2 takt motor, ser man - afhængig af timing osv. - at udstødningskanalen faktisk står åben i en del af indsugningsslaget.
Det er præcist derfor at udstødningen har så stor betydning ( backpressure ), idet den er med til i en bestemt del af processen, at skabe et bag-tryk ( backpressure ) som hindrer den friske fuelblanding i at fise ud gennem udstødningen.
Og præcist derfor er der mange der siger at tryk-ladning af en 2 takt motor ikke kan lade sig gøre, idet man ikke kan skabe tryk i et åbent system - men det er en anden snak.
Hedegaard - undskyld vi mis-bruger din tråd... :wink:
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

_________________
www.nitromekanikeren.dk
Boca ceramic bearings


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør feb 12, 2011 1:43 am 
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 19, 2009 8:17 am
Indlæg: 736
Geografisk sted: Frederikshavn
Lille-bror skrev:
Kommer ikke til JC1, desværre.

Hovsa. Det gør jeg nok alligevel, som mekaniker :)

Hedegaard: Du burde få arrangeret at tage til Varde den weekend (jeg er der dog kun om søndagen). Man lærer frygteligt meget af sådan et løb - både som tilskuer, mekaniker og evt. kører :D

Hilsen
Verdens dårligste tilskuer (kører man ikke, er det da meget sjovere at være mekaniker! :mrgreen: )

Vangsøe: Spændende mht. trykladning. Godt jeg ikke brugte en masse tid på det, som jeg gjorde med 0% nitro! :D
Jeg måtte lige forsøge at underbygge min erfaring omkring lille venturi = mere bundtræk. Casey Peck (Losi Team kører) og Monty Houston (Novarossi ekspert) gav mig ret, uden dog at komme med en videnskabelig forklaring på det: EPA og karburatoren skal omjusteres. Det er individuelt hvor lille en venturi en motor kan køre med. Dette afhænger bestemt også af udetemperaturen (varmere vejr = større venturi).

_________________
http://www.rcmodel.dk
http://www.NorthTQ.com
Bjarne Petersson
XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team