Davs.
Nu vil jeg ikke ødelægge din tråd, Hedegaard, men jeg skal lige kommentere Vangsøe
Hej Niels.
Jeg ved, hvor meget er faring du har med motorer i alskens størrelser, så det bliver svært for en slagter at modsige dig
vangsoe skrev:
Hvis man kigger på en karburator fra siden ( tænkt gennemskåret ), vil den luft der trækkes ind gennem venturi´en - lige efter venturi´ens inderste kant, være 6 mm i diameter ( med en 6 mm venturi naturligvis ). Men den luftstrøm som trækkes her fra kanten, og videre ind i karburatoren er jo ikke L formet og følger kanterne, men er kegleformet. ( spraypatern )
Det betyder at med den mindre venturi, har du jo helt logisk en noget højere hastighed på den givne luftmængde som suges ind af motorens slagvolumen.
Og da den højere hastighed ligger i den nævte luftstrøms kegleform, findes den ikke givet ved LS nålens dyse. Det gør den hvis man i stedet for en 6 mm venturi i en 9 mm karburator, nøjes med at åbne gasspjældet 6/9. Her har du den samme luftstrøm hen over LS nålens dyse og karburatorens karateristik er uændret i forhold til en 9 mm venturi.
Når man sætter en eller anden venturi i en 9 mm. karburator, skal EPA indstilles til den nye venturi. Kigger man lige ned i karburatoren uden luftfilter, skal spjældet lige præcist forsvinde ved fuld gas. Er det det du mener med 6/9 justeringen?

Jeg har ikke selv sammenlignet forskellen mht justering af karburatoren med max udslag og udslag justeret til venturien.
Nogenlunde sådan her, har jeg fået det forklaret af en automekaniker:
Grunden til en mindre venturi giver mere bundtræk, er pga. luftens træghed. Der kan komme en hulens fart på luften gennem et lille hul. Det betyder i vores motorer (og vist alle motorer), at karburatoren lynhurtigt kan fodre motoren med gas ved meget lave omdrejninger. Ulempen med den lille venturi er, pga. luftens træghed, at der ikke kan suges særlig meget luft gennem venturien. Derfor mister man topfart. Desuden bliver justeringen mere følsom pga. den hurtige lufttilførsel.
En større venturi giver mere topfart, da luftens træghed ikke bremses gennem det store hul. Omvendt får man ikke en hurtig fylde ved lave omdrejninger, da luften ikke accelereres som med den lille venturi.
Mens jeg sad og skrev dette, lavede jeg trutmund og sugede samtidigt. Masser af fart men edder svært at fylde lungerne hurtigt. Men åben mund er det lige omvendt. Måske verdens dårligste eksempel, men hvad
Min mekaniker kammerat fortalte om et eksempel fra 1/1 biler. Der er nogle biler, som har mekanisk variabel venturi. En kunde kom ind på værkstedet og brokkede sig over manglende høj fart (kunne vist kun køre 130 km/t). Det viste sig at den mekaniske arm, som styrede venturien, sad fast. Motoren kørte konstant med lille venturi, og dermed kunne motoren ikke komme op i høje omdrejninger men accelerede stadigt fint.
Jeg kan tydeligt mærke forskel i optrækket på min HPI motor, hvis jeg går fra standard 8 mm venturi til en Novarossi 6 mm venturi.
Jeg prøvede også forskellige venturier på min Novarossi motor i sommer, da der var dejlig varmt. Normalt kører vi med 6,5 mm venturi i de motorer. Derfor skulle jeg da prøve med 6 mm!

. Er du rådden den var følsom på nålene. Ved optimal justering, skulle LSN bare røres, for at motoren enten kørte for fedt eller for magert!

. I varmt vejr er der mindre ilt i luften end i koldt vejr, og det er derfor, at for lille venturi om sommeren kan være uheldigt.
Kammeratlig hilsen til Niels og Hedegaard