RCfreaks.dk

Et bilforum for dansktalende RC freaks
Dato og tid er søn okt 20, 2019 4:42 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
RC freak
RC freak
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Davs.

http://www.youtube.com/watch?v=qoWhB...layer_embedded

Adan Drakes generelle opsætning af motorerne:
SS9901 udstødning
41021 krummer
6 mm venturi i BTTS og 7 mm i Bonito
Novarossi C6TGC under normale temperaturer og C5TGC hvis det er koldt.

Novarossi har desuden udstødningerne SS2084 og den nye SS2096. 2084 har mere bundtræk end 9901. 2096 er en videreudvikling af SS9901 og i følge nogle Novarossi eksperter, har den bedre bundtræk, lige så jævn kræftoverførsel og mere topfart end 9901.

41021 krummeren er med til at give Novarossi udstødningerne den jævne kræftoverførsel. Hvis man ønsker mere bundtræk med den udstødning man allerede har, vil krummer 41020 være et oplagt valg. Hvis man har justeret sin motor med 41021 krummeren, vil man blive nødt til at magre HSN lidt, når man skifter til 41020.
Ønsker man mere topfart, bør man vælge krummer 41019.
41029 har samme længde som 41021 men er skarpere bøjet. Denne smalle type passer perfekt til f.eks. XRAY og Mugen.

6 mm Novarossi venturi har varenummer 24460. En så lille venturi giver lidt mere bundtræk og lidt mindre topfart. Vigtigst af alt får man bedre brændstoføkonomi, hvis man husker at justere gasspjældet: Uden luftfilteret monteret kigger man direkte ned i karburatoren. Giv fuld gas og juster EPA (End Point Adjustment) så gasspjældet kun lige præcist ikke længere er synligt ved fuld gas. HSN og LSN bliver mere fintfølende jo mindre venturi man kører med. Specielt i varmt vejr, kan justeringen blive for følsom. Første gang jeg prøvede en 6 mm var i 25º varme. Jeg skal love for, at specielt LSN var følsom. Fra at motoren kørte perfekt i tomgang og til at den kørte for magert, var overvældende. Bunden blev faktisk for mager, hvis jeg drejede LSN det mindste længere ind (under 5 minutter hvis man regner med, at en hel omgang er 60 minutter). Lige så snart det var køligere, var der intet problem. Jeg har selv kørt med 6 mm venturi i mine motorer i år. For at bevare den gode brændstoføkonomi og samtidig have en god topfart, har jeg med held kørt med en kortere krummer end 41021. Jeg havde stadig fint bundtræk og med den kortere krummer, tager motoren flere omdrejninger ud af langsiden.
Novarossi venturier passer til f.eks. RB, GRP og OS motorer.

Claus Nielsen, som vandt DM 2011, kørte med Novarossi BBT / SS9901 / 6,5 mm venturi / Novarossi C6TGC hele sæsonen. Foruden træning kørte Claus alle 5 DM afdelinger, deriblandt 20 min. semi og alle 45 min. finaler. Han kørte med samme motor hele sæsonen. I sommer skiftede han dog plejlstangen for en sikkerheds skyld. Ellers er motoren taget direkte ud af æsken, tilkørt, og ellers fået lov til at bestille noget resten af året.

XRAY XB9
FX Engines HPI NOSRAM HUDY Byron Sanwa Savöx Proline Hot Bodies Ultimate

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]