Hej venner
Her er den pt. nyeste tilkørings guide. Den er skrevet af Monty Houston fra USA, på baggrund af hans egen ”The Break In Bible” som kan findes her:
http://www.rctech.net/forum/nitro-off-r ... bible.htmlDen opdateret version kan læses her:
http://www.rctech.net/forum/7438910-post195.htmlMonty Houston er en sand ekspert ud I vores små fine motorer

, og hans metode bruges af bl.a. Rody Roem og Michael Salven.
1 Stil HSN, LSN og tomgangsskruen som instruktionsbogen anbefaler som grundjustering. Fyld tanken op.
2 Tag trykslangen af udstødningen og pust i den, indtil der kommer brændstof over til karburatoren. Er det ”umuligt” at puste brændstof over til karburatoren, er det oftes LSN, som er stillet for magert. Skru den ½ omgang ud og prøv igen. Kan du stadig ikke få brændstof over til motoren, kan du skrue HSN ½ omgang ud og puste igen.
3 Varm topstykket op med en varmepistol, indtil dette har en temperatur på ca. 100º C. Har du ikke nogen temperaturmåler, kan man bruge spytmetoden: Kom en lille spytklat på fingeren, og kom det på topstykket. Hvis spytklatten fordamper efter ca 2 sek. er det ca 100º C varmt. Siger det ”SPRIFT” med det samme, er topstykket mere end 130º C varmt.
4 Start motoren og lad den stå i tomgang på starterkassen eller lignede, så hjulene kan dreje frit rundt. Går motoren konstant i stå, kan du starte med at skrue tomgangsskruen ind for at få en højere tomgangshastighed. Skru LSN ind, indtil motoren har en nogenlunde jævn tomgang – og evt. tomgangsskruen ud for at holde omdrejningerne nede på et niveau, hvor hjulene ikke drejer rundt.
5 Vær hele tiden opmærksom på temperaturen. Den skal være omkring 100º C. Kom gerne en sok eller lignede over topstykket for at holde temperaturen oppe. På den måde kan du køre motoren med en federe blanding, som vil give motoren mere smøring.
6 Stop motoren efter 5 minutter og lad den køle HELT af.
7 Gentag punkt 3 til 6 i alt 2 gange, så du sammenlagt kører ”Heat Cycle” 3 gange.
8 Efter sidste afkøling er det tid til at køre med bilen på banen/vejen. Kør forsigtigt rundt og hold øje med, at motoren hele tiden er omkring 100º - 110º C. Hav stadig sokken omkring topstykket. Giv MAX ¼ gas laaangsomt i højst 10 – 15 meter af gangen. Kør 10 minutter og stop og afkøl motoren. Gentag dette 2 gange.
9 Kontrollér gløderøret. Det skal stadig se ud som nyt.
ÆNDRING:10 Kør 3 hele tankfulde igennem i træk eller i ca. 30 minutter. Motoren skal stadig have en temp på 90 - 100º C. Fold sokken sammen, så den nu kun dækker de 3 øverste køleripper. På dette tidspunkt kan du give lidt mere gas, indtil du kan begynde at mærke, når motoren trækker godt. Hele tiden langsom gasgivning og på intet tidspunkt fuld gas. Justér HSN om nødvendigt.
11 Efter endnu en afkøling skal bilen på banen igen. Mager HSN lidt af gangen, indtil den kører ”en langsom to-takt”. Dvs. at du starter med en så fed blanding (HSN ud) så den firtakter ud af langsiden. Skru så HSN ind, indtil den lige præcist ikke firtakter mere. Temperaturen skulle så gerne være omkring 90 – 110º C. Det skal være sådan, at du kan klare hoppene på banen. Kør uden sok på topstykket.
12 Når du har fået indstillet motoren til det, skal den igen afkøle helt.
13 Kør du resten af din dunk (1 gallon) brændstof med den indstilling. På et tidspunkt feder motoren sig selv op og temperaturen falder drastisk. Det er på dette tidspunkt at ”kuglerne er faldet ned” = at motoren er ordentligt tilkørt. Det kan variere MEGET, hvor meget brændstof en motor skal bruge, for at være tilkørt, men som beskrevet, fortæller motoren det selv. Du kan ikke mærke på motoren, ved f.eks. at dreje på svinghjulet, om ”den ikke bider mere” og dermed bør være tilkørt.
14 Nu kan motoren indstilles til løb.
Nøgleord under tilkøring:
Brug godt brændstof (f.eks. Byron som indeholder meget castoroile, som er MEGET vigtig for en brændstofmotor)
Varm motoren før HVER start under indkøringen.
Lad ikke motoren køre med for mange omdrejninger!!!
Hold temperaturen mellem 85 – 110º C.
Husk at stemplet skal være i BDC (bottom dead center), lige så snart motoren ikke kører. Er stemplet i toppen af cylinderen, vil denne stramme om stemplet under nedkøling, som bestemt ikke er hensigtsmæssigt.Er du i tvivl om noget omkring indkøringen, skal du endelig spørge her i denne tråd. Intet spørgsmål er et dumt spørgsmål
Det kan være en god idé at skille sin nye motor ad inden første start. Det er underordnet om det er en 700 kroners motor eller en til 3500. Er du uheldig, er der små bitte metalrester indeni motoren, som vil kunne skade motoren. Skru bagdæksel, topstykke og karburator af. Hvis du er bekendt med brændstof motorer, kan du også fjerne cylinder, stempel/plejlstang og krumtap. Hæld petroleum i motoren og få det rundt i hele motoren. Hæld det ud og skyld efter med endnu mere petroleum (petroleum har den fordel, at det ikke affedter i forhold til mange andre rensevæsker). Blæs evt. efter med trykluft, så så meget petroleum som muligt kommer ud af motoren.
Kom lidt olie overalt i motoren bagefter (syrefrit, ikke rustløsnende og uden silikone). Saml motoren og den er klar til første start.